2008. november 12., szerda

Zsemlemorzsa,kenyér

Volt idő,amikor egy pékség kenyérboltjában dolgoztam.(kb 10 éve)Azóta nem veszek zsemlemorzsát!!!!!!A részletekről hallgatok,nem szeretném a kedélyeket felborzolni!
Nálunk nem igazán marad kenyér,ezért direkt sütök prézlinek valót!:)(ez vicc volt).Azonban előfordul,hogy nem úgy sikerül a kenyerem,mint azt szeretném,ezért,ha fogytán van a zsemlemorzsám,akkor szívfájdalom nélkül elszeletelem,megszárítom és ledarálom.A gáztűzhelyem alsó része,úgynevezett 'ételt melegen tartó',(nálam a tepsik tárolására szolgál)-ide szoktam a szárítandó kenyeret tenni.Ha a sütőt elő kell valamiért melegíteni,akkor amíg el nem éri a kívánt hőfokot,addig beköltöznek a kenyérkéim és a sütés befejezése után , ismét visszatérnek kihasználva az ingyen hőt.Amikor alaposan kiszáradnak,akkor diódarálóval porítom.Emlékszem a nagymamám mozsárban tette ugyanezt.
Tudom,hogy nem egy nagy felfedezést írtam,nagyon sok háztartásban ez természetes,de akinél nem ,annak tanácsolnám,hogy ha nem is maga süti a kenyeret,akkor is érdemes akár boltival pepecselni!Jó tudni,mit eszik az ember!:)
Egyébként ma szép lett a kenyérkém!
Így készült:
  • kb 70 dkg sima liszt,5 dkg grahamliszt
  • egy csapott ek. sikér
  • egy csapott ek. tengeri só
  • fél liter viz
  • 2 dl tej
  • egy csapott ek. medvehagymaméz
  • 3 dkg élesztő
A langyos lisztet edénybe tettem,kis mélyedés a közepébe,bele a méz,rámorzsoltam az élesztőt,óvatosan ráöntöttem a langyos vizet,rászórtam a grahamlisztet és kis ideig kelni hagytam.Melegítettem kis tejet is,és mivel úgy láttam,hogy kívánja a tészta,így hozzákevertem azt is.15-20 percig dagasztottam,szépen össze is állt,olivaolajjal körbekentem,letakartam és 2 órát hagytam kelni.Ekkor átdagasztottam,sütőpapirral bélelt ovális jénaiba tettem,igy is kelt még egy órát ,majd 270 fokon(nálam ez a max.)egy bő órát sütöttem.(Sütés elött levettem róla az edény tetejét,mert az előző sütésnél hozzáragadt a tészta :(.)Szép barnás színe lett,alul-felül kopogott,de azért még visszatettem az edény tetejében,papír nélkül,hogy az oldala is piruljon kicsit jobban.
Most megyek mosogatni,majd az 'egészségeséletprojekt' keretében előveszem a szobabiciklit,mert a mai kerekezés elmaradt.

Nincsenek megjegyzések: